Restaurantwaardig

Ingredienten-001

Na flink wat jaren oefenen kan ik nu met zekerheid zeggen dat ik best aardig kan koken. Er is alleen één ding waar ik nog steeds niks van bak en dat is een bord mooi opmaken. Onder de noemer ‘rustiek’ en met behulp van grote schalen en planken op tafel ontliep ik altijd de gevreesde bord opmaak.

Ik maak vaak een gerecht met zalm en erwtjes dat zeker potentie heeft om ‘restaurantwaardig’ te worden. Het was mij alleen nog nooit gelukt om het er restaurantwaardig uit te laten zien. En eerlijk gezegd had ik er ook nog nooit veel moeite voor gedaan. Een goed gerecht om eens mee te oefenen, dacht ik zo. Na meerdere pogingen heb ik er best wat moois van kunnen maken, al zeg ik het zelf! Hieronder een paar van mijn bevindingen.

  • Om te beginnen is het dus vrijwel onmogelijk om een gerecht mooi te presenteren op een Hema of Ikea-bord van twee euro. Investeer dus in mooie borden. Die zijn wel pokkeduur natuurlijk, maar als je er (net als ik) één per maand koopt, is het goed te doen.
  • Denk van tevoren na over het gerecht en over hoe je het gaat presenteren. Kijk naar de kleur, vorm en structuur van je gerecht. Begin in het midden van je bord en werk (als het kan) de hoogte in. Je bord opmaak eerst uittekenen is ook een idee, mits je natuurlijk een beetje kan tekenen.
  • Een uitsteekring om bijvoorbeeld aardappelpuree in te doen, werkt ook goed. Je kunt puree of mousse ook in een spuitzak doen en kleine toefjes op het bord spuiten (oneven aantallen werken het beste; drie of vijf). Minigroenten en microkruiden fleuren een bord trouwens ook al snel op.

Hopelijk heb je wat aan mijn tips. Zo niet, dan noem je het gewoon rustiek!

Zalm-001

Zalm-003

Gebakken zalm met garnalen, boontjes en erwten   Voor 4 personen

  • 400 gram kruimige aardappels, geschild en in blokjes
  • klontje boter
  • scheut melk
  • beetje geraspte nootmuskaat
  • 4 moten zalm met huid
  • 200 gram boontjes
  • 150 gram doperwten vers of uit de vriezer
  • 3 -4 eetlepels olijfolie
  • 2 sjalotten, fijn gehakt
  • 3 tenen knoflook, in dunne plakjes
  • 1,2 dl kippenbouillon
  • 200 gram Hollandse garnalen
  • klein bosjes verse peterselie, fijngehakt
  • peper en zout

Breng voor de aardappelpuree ruim water aan de kook. Kook de aardappels tot ze gaar zijn. Maak van de aardappels met een klontje boter en een scheutje melk een mooie puree. Rasp er wat nootmuskaat over. Zet voor de boontjes een pan met water op het vuur en doe de boontjes erin zodra het water kookt. Kook de boontjes in ongeveer 5 tot 10 minuten gaar maar nog wel een bite hebben. Voeg de laatste 3 minuten de erwtjes toe. Giet het water af en doe de erwtjes en boontjes in een kom met ijskoud water. Zo blijven ze mooi van kleur. Zet ondertussen een pan op het vuur met één eetlepel olie. Bak hierin de sjalotten en knoflook glazig, zonder dat ze verkleuren. Laat een andere pan goed heet worden. Wrijf de visfilets royaal in met olie en bestrooi met peper en zout. Leg de zalmmoten met de huid naar beneden en bak ze ongeveer 3 minuten. Keer de vis, zet het vuur iets lager en bak hem nog 4 minuten tot hij gaar is. Giet ondertussen de bouillon bij de pan met de sjalotjes en knoflook. Zodra de bouillon een beetje is ingekookt voeg je de erwtjes en boontjes toe. Als de zalm bijna klaar is en de bouillon een beetje ingekookt voeg je de garnalen en een flinke hand fijngesneden peterselie aan de bouillon toe. Zet een uitsteekring in het midden van een diep bord, doe daar de aardappelpuree in. Leg de zalm er bovenop. Schep de bouillon met de garnalen en boontjes er omheen. Garneer met een beetje fijngesneden peterselie. Smakelijk!

Zalm-002

Getagged , , , , , ,

One thought on “Restaurantwaardig

  1. Anne schreef:

    Mooi bord inderdaad! Ik ga die tip maar eens gebruiken, het is een mooi excuus om jezelf mee te verwennen. Verder ziet het er heerlijk uit!

Geef een reactie

