Hazelaar gevonden

Hazelaar-005Een paar weken geleden ontdekte ik per toeval een hazelaar in onze tuin. Nu denk je misschien, wat een enorme tuin heeft die Saskia! Maar niks is minder waar. Dan zal ze er wel net wonen? Ook dat is niet waar, onze verhuisdozen zijn al bijna drie jaar uitgepakt… Ik kan gewoon geen boom/plant herkennen.

Vooral toen we net verhuisd waren, kwamen er vrienden langs die over onze tuin zeiden: ‘wat staat je Rectaluspilanglus mooi in bloei!’ Eh?? Ja?? En dan probeerde ik er uit alle macht achter te komen over welke struik, boom of bloem ze het hadden. Vaak zonder succes. ‘Misschien moet de Hotanuskilopus eens gesnoeid worden…’ Eh, jazeker?? Gaan we morgen doen? Welke was dat nou ook alweer? Namen van bloemen en planten blijven bij mij gewoon niet hangen. Het blijft abracadabra, het interesseert me niet genoeg om me erin te gaan verdiepen.

Maar nu ik de hazelaar ontdekt heb (verscholen in de hoek), ben ik wel nieuwsgieriger geworden naar de andere planten in onze tuin. Misschien moet ik alleen maar eetbare planten, bomen en bloemen in de tuin zetten. Wellicht dat ik de namen dan wel onthoud. Dus vandaag maken we koekjes met hazelnoten uit eigen tuin!

Hazelnootkoekjes-001 Hazelnootkoekjes

  • 150 gram hazelnoten
  • 300 gram bloem
  • mespunt zout
  • 250 gram zachte boter
  • 100 gram suiker
  • 1 eetlepel hazelnootlikeur
  • 2 theelepels vanille extract
  • 100 gram pure chocolade

Hazelnootkoekjes-006

Rooster de hazelnoten in een droge koekenpan op laag vuur licht goudbruin. Maal de noten fijn, in een koffiemolen kan dat goed.

Verwarm de oven voor op 175 graden en boter 2 bakplaten in. Klop de zachte boter en de suiker door elkaar tot het romig en luchtig is. Klop daarna de likeur en het extract erdoor. Roer de bloem en gemalen hazelnoten erdoor en kneed alles tot een samenhangend deeg. Vorm halvemaanvormige koekjes van het deeg en leg ze op de bakplaat. 

Bak ze in het midden van de oven in circa twintig minuten gaar en lichtbruin. Laat de koekjes afkoelen op een rek. Hak de chocolade in stukjes. Smelt de chocolade op heel laag vuur  au-bain-marie, en drizzel deze over de koekjes. Smakelijk!

Hazelnootkoekjes-005  

Getagged , , ,

One thought on “Hazelaar gevonden

  1. Ellis schreef:

    Ach Sas, het kan nog erger….ik wist niet dat hazelnoten van de hazelaar kwamen! Ik dacht eerder van de hazelnotenboom ofzo ;-s

Geef een reactie

