Vlierbloesemcocktail voor winterfan

Vlierbloesem-5

Jeej, het begint dan toch eindelijk echt zomer te worden! En dat ik dat zeg, is bijzonder, want ik houd niet eens van de zomer! Ik ben namelijk niet dol op (te) warm weer, kan niet goed tegen de zon, houd al helemaal niet van overvolle terrasjes (vooral niet om er langs te fietsen), en ik weet nooit wat ik aan moet trekken. Bovendien ben ik als de dood voor wespen, dus de zomer is eigenlijk niet aan mij besteed. Maar na zo veel kwakkelde dagen en miezerregens heeft zelfs de grootste winterfan behoefte aan een beetje warmte.

Daar moet op gedronken worden, zou ik zeggen… En wel met cocktails!

De siroop voor deze cocktails heb ik gemaakt van vlierbloesem. Het seizoen van de vlierbloesem is wel alweer bijna ten einde, dus als je hem nog wilt maken, moet je snel zijn! Gelukkig kun je de siroop ook bij goede biologische winkels, Dille en Kamille en zelfs de Ikea kopen.

Vlierbloesem-4

Recept voor 1 vlierbloesem-wodka-cocktail

  •  50 ml wodka
  • 25 ml vlierbloesem siroop
  • sap van een halve limoen
  • beetje spa rood
  • crushed ijs

Doe de wodka, vlierbloesem siroop en het sap van een halve limoen in een cocktail shaker en schud door elkaar. Schenk in een cocktailglas gevuld met crushed ijs. Schenk er nog een beetje spa rood bij tot het glas gevuld is en garneer met een limoen schil. Proost!

Vlierbloesem-2

Vlierbloesemsiroop

  • veel vlierbloesemschermen
  • 1 kilo suiker
  • 20 gram citroenzuur  (verkrijgbaar bij turkse/marokaanse winkels)

Pluk de vlierbloesem op een dag dat het niet geregend heeft. Schud ze een beetje uit zodat eventuele beestjes eruit gaan. Haal zo veel mogelijk de groene steeltjes eraf. Doe de vlierbloesem in een pan tot de schermen net onder staan. Leg een bordje op de schermen zodat alles goed onderblijft staan en zet op een koude plek. Laat een dag staan. Zeef daarna de bloemen eruit, vang het water op. Zeef nog een keer, maar dan met een zeefdoek, om de meeste oneffenheden eruit te krijgen. Meet de hoeveelheid vocht die je overhoudt, zo weet je hoeveel suiker je moet gebruiken. Doe in een pan, zet op het vuur en voeg de suiker en de citroenzuur (die zorgt voor een frissere smaak en een langere houdbaarheid) toe. Verhit totdat het bijna kookt en de suiker in zijn geheel is opgelost. Schenk de siroop in gesteriliseerde flessen.

Getagged , , ,

Geef een reactie

