Pastinaak parmaham kroketjes

Vorige week vrijdag stond ik in de finale van de  Vergeten Groenten Wedstrijd, georganiseerd door Vu Connected & de Volkskrant. In de keuken van restaurant Bolenius in Amsterdam mocht ik mijn gerecht voor de jury bereiden. Het leek Masterchef wel! De jury bestond uit de chefkok van Bolenius, Luc Kosters, voedingsdeskundige Jaap Seidell en culinair journalist Onno Kleyn. Samen met twee andere finalisten moesten we in een uur onze gerechten maken. Dat was voor mijn kroketten een hele opgave aangezien de roux eigenlijk 2 uur moet opstijven in de koelkast. Met veel oefenen en (met jammer genoeg) wat extra bloem lukte het me om de kroketten op tafel te krijgen. Zelfs de jury was onder de indruk! Maar ik had goede concurrentie want uiteindelijk ging de hoofdprijs (een etentje in Bolenius) naar Anja Annink met haar Tarte Tatin van pastinaak en bataat. Het gerecht heb ik helaas niet kunnen proeven want het zag er heel erg smakelijk uit en ik ga het zeker een keer maken. Maar…  Ik wilde jullie toch ook mijn pastinaak kroketjes niet onthouden want lekker waren ze wel!

Een verslag van de spannende finale kun je lezen in de Volkskrant van dinsdag 12 juni 2012. ( Pastinaakje leef je nog)

Pastinaak – Parmaham kroketjes

Vulling (roux)

2 grote pastinaken in kleine stukjes gesneden

300 ml melk

80 gram parmaham

60 gram boter

85 gram bloem

500 ml groentebouillon

1 eidooier

1 handje peterselie

Voor de paneerlaag

4 eieren

5 eetlepels bloem

1 pakje paneermeel

Doe de pastinaken in een pan met de melk en breng rustig aan de kook. Zachtjes laten koken tot de pastinaken zacht zijn. De pastinaken afgieten en laten afkoelen. In een koekenpan de parmaham krokant bakken. Laten afkoelen op keukenpapier. Daarna in kleine stukjes snijden. De roux maken. Boter op laag vuur laten smelten in pan met dikke bodem. Bloem toevoegen en roux in circa 1 minuut al roerend garen (met houten spatel) Roux een beetje laten afkoelen. Bouillon aan de kook brengen en in gedeelten al roerend toevoegen aan roux (met garde) tot die een mooie dikte heeft. Pan van het vuur halen en iets laten afkoelen. Pastinaken, parmaham, peterselie en eidooier toevoegen aan de roux, en op smaak brengen met peper en zout. In rechthoekige schaal scheppen, uitspreiden en 2 uur laten koelen/opstijven. Verdelen in 10 porties en ( met natte handen) kroketjes vormen. Kroketjes door bloem rollen, vervolgens door losgeklopt ei halen en dan door paneermeel rollen. Kroketjes nogmaals door het losgeklopt ei en paneermeel rollen. Frituren op 180 ºC tot ze mooi goudbruin zijn. Lekker met een mayonaise – mosterd dip. Smakelijk!

Getagged , ,

6 thoughts on “Pastinaak parmaham kroketjes

  1. Ellis schreef:

    Kook je het ook een keer voor ons?! Ziet er fantastisch (lekker) uit! X ellis

  2. Germa schreef:

    Overheerlijk, de smaak is zacht, apart en bijzonder.
    Geen mayo of andere saus erbij doen. Zo is deze kroket al super lekker.

  3. Ben gek op pastinaak, dus ik ga dit zeker eens proberen!

  4. Reblogged this on Fifty/Fifty Tekst and commented:
    Hmmmm, ziet er héél lekker uit!

Geef een reactie

